Online kupovina je suštinski veoma ugodno i prijatno iskustvo za kupca, ali, sa druge strane njima je i veoma lako kupcima da odustanu od kupovine, ako dodje do bilo kakvih neugodnosti i komplikacija tokom procesa kupovine, odnosno u doživljaju kupca o istom. Na kraju krajeva, konkurentska radnja je samo na jedan klik udaljena. Postoji nekoliko uobičajenih neugodnosti za koje možemo reći da predstavljaju siguran put ka odustajanju kupca of vaše prodavnice i njegov put ka traženju bolje alternative.
Ako je negde korisničko iskustvo od odlučujućeg značaja, onda je to kod online kupovine. Danas više nije dovoljno da vam procesor omogućuje najosnovnije funkcionalnosti procesiranja transakcija. Prošlo je vreme kada je Payment Gateway bio samo „POS terminal na vašem sajtu„. Efektna procedura plaćanja je ona koja je jednostavna i intuitivna, a ne ona koja obeshrabruje, nervira kupca i koja ga motiviše da odustane od kupovine. U ovom tekstu ćemo izlistati najčešće nedostatke koji dovode do toga da kupci odustanu od kupovine i potraže drugu online prodavnicu na kojoj će ostaviti svoje novac
Platne kartice su samo jedan od mogućih opcija za plaćanje. Većina kupaca ima svoj omiljen metod plaćanja, uz još nekoliko koje bi eventualno koristili, dok su im svi ostali metodi beskorisni. Veoma je važno za trgovca da poznaje svoje targetirano tržište i da ponudi one opcije i metode plaćanja koje njegovi kupci žele.ž
Ista strategija neće funkcionisati na različitim tržištima, segmentima tržišta ili u različitim uslovima, zato što se opcije plaćanja veoma razlikuju od regiona do regiona, od zemlje do zemlje, pa čak i u zavisnosti od industrije, odnosno grane privrede koja je u pitanju. Na primer, čak u okviru Evrope različite zemlje imaju specifične i sebi svojstvene omiljene načine i metode plaćanja. Samim tim ako se te specfičnosti ne uvaže, odnosno ako se opcije i metode plaćanja ne oblikuju u skladu sa potrebama i željama datog tržišta, stopa konverzije će biti značajno manja.
Checkout proces je proces kroz koji kupac mora da prođe pri e-trgovini i koji se sastoji od unošenja informacija za isporuku, izbora načina isporuke, izbora metode plaćanja, pregleda naručbine i potvrde narudžbine. Što je ovaj proces jednostavniji i lakši, veći je broj kupaca koji završe taj proces, odnosno veća je i stopa konverzije. Previše komplikovan i složen proces checkouta, sa traženjem puno podataka rezultuje u povećanju broja korisnika sajta koji su odustali od kupovine, što smanjuje stopu konverzije. Kupci traže jednostavan proces, koji je intuitivan, bez mnogo komplikacija.
Ako kupce na vašem sajtu primoravate na registraciju pre kupovine, računajte da ćete izgubiti veliki broj kupaca, a pre svega onih osetljivijih, koji očekuju brz, one-click proces kupovine.
Tokom procesa kupovine, kupci svakako daju određene podatke, kako tokom procesa plaćanja, tako i one koje se tiču isporuke robe. Trgovci trebaju iskoristiti te informacije kao osnovu i ponuditi brz checkout. Ne treba nikada na silu primoravati kupce da se registruju, već im dati opciju da sami izeberu da li to žele. Ovime se povećava ugodnost kupovine i ujedno povećava stopa konverzije.
Nekonzistentno iskustvo kroz različite kanale može povećati nezadovoljstvo ili prouzrokovati frustracije kod kupaca. Moderna online prodavnica treba da pruži isti odziv i interaktivno iskustvo kako za tablete, desktop računare ili laptop.
Štaviše, danas nam se nameće potreba da sa “mobile responsiv” predjemo na “mobile first”, a u skoroj budućnosti će to verovatno biti “mobile only”. To je prosto posledica toga što ljudi sve više koriste svoje mobilne uredjaje za kupovinu, i uopšte za pristup internetu. Tako na primer u Srbiji preko 50% Google korisnika je pristupilo sajtu preko mobilnog uredjaja, a u Velikoj Britaniji je već taj broj prešao tu granicu 2015 godine. To je sada, možemo reći, standard u svakoj zemlji, i ko se tome ne prilagodi snosiće posledice izražene u smanjenoj stopi konverzije plaćanja.