Tokom 2014. godine preko milion građana Srbije je platilo neku robu ili uslugu na Internetu što predstavlja povećanje u odnosu na prethodnu godinu od oko 30%. Predikcije za 2015. su još bolje. Naime, trendovi ukazuju da možemo očekivati dalji rast od blizu 50% u odnosu na 2014. To bi značilo da je prošle godine blizu dva miliona korisnika kartica iz Srbije potrošilo oko 180 miliona evra na Internetu. Povrh svega, očekuje se jednako dinamičan, ako ne i agresivniji rast u narednim godinama.
Ovi pokazatelji, logično, dovode preduzetnike, pre svega malih i srednjih preduzeća pred zaključak da je konačno došlo pravo vreme za pokretanje Internet prodaje. A prostora za to je više nego dovoljno. I nemojte verovati u priče da se građani Srbije plaše internet kupovine. To jednostavno nije tačno. Svi statistički parametri, ali i čista logika ovo negiraju.
Sa jedva oko 150 internet prodavnica u Srbiji, naše tržište, i još važnije – naši kupci, vape za ozbiljnim internet prodavnicama koje će kupcima omogućiti da željene proizvode kupuju u svojoj zemlji, umesto da, kao do sada, svoje potrebe zadovoljavaju kupujući na inostranim sajtovima, što, realno, drastično smanjuje opcije lokalne podrške i garancije na kupljenoj robi…. da ne govorimo o vremenu potrebnom za isporuku.
Dakle, ukoliko i vi pripadate ovoj kategoriji i trenutno razmišljate o pokretanju svog e-commerce biznisa i internet prodaje, nadam se da će vam ovaj post u tome pomoći.
POČNITE IZBOROM DOBROG NAZIVA
Prva odluka koju je potrebno doneti (naravno posle odluke šta želite da prodajete na internetu) je izbor dobrog, lako pamtljivog naziva biznisa, koji još niko drugi ne koristi. Pretragom na sajtu Agencije za privredne registre, lako ćete saznati da li je neko ime već u upotrebi ili je rezervisano. Pored toga, Internet je pun odličnih sajtova koji vam mogu dati dobru ideju za zvučno ime za vaš biznis, a što je najbolje, ova usluga je obično i besplatna.
OBEZBEDITE DOMEN ZA VAŠ SAJT
Domen predstavlja adresu vašeg sajta. Domeni mogu biti internacionalni (.com .net .biz i drugi) ili nacionalni (.co .rs i slično). U idealnoj varijanti, registrovaćete domen koji nosi naziv kao i vaš biznis. Međutim, ukoliko taj domen nije dostupan, izaberite onaj koji je lak za izgovor i koji je povezan sa suštinom vašeg biznisa. Dakle, ukoliko se vaš biznis zove ‘Prodaja Cipela d.o.o.‘, a domen prodajacipela.com nije dostupan, probajte s nečim sličnim, kao što jecipele.com, prodaja-cipela.com, cipelezavas.com i slično. Naravno, domeni mogu biti i lokalni, što će vam olakšati izbor, tako da vam onda ‘igraju’ i cipele.co.rs, prodajacipela.co.rs itd. Više detalja o načinu i opcijama registracije domena možete naći na stranicama RNIDS-a.
POSTAVITE INTERNET PRODAVNICU
Da bi prodavali na internetu trebaće vam sajt koji treba biti reprezentativan, razumljiv vašim kupcima, lak za navigaciju i jasno brendiran. Dizajn i razvoj vašeg e-commerce sajta predstavlja, verovatno, najveći poslovni izdatak koji ćete imati. Nemojte da vas ovo obeshrabri. Troškovi razvoja sajta, čak i onih najskupljih, daleko su ispod troškova opremanja jedne tradicionalne prodavnice, a za razliku od njih, vaša internet prodavnica pokriva ceo svet, a ne samo jedno mesto ili deo grada.
Danas je na Internetu (a gde drugo) poprilično lako pronaći gotove, vrhunski dizajnirane i lako prilagodljive internet prodavnice… pogađate – besplatno! U slučaju da koristite njih, potrebno je samo ih prilagoditi brendu vašeg biznisa i izabrati vama potrebne funkcionalnosti, što vam trošak sajta umnogome smanjuje. Najpoznatija i najčešće korišćena besplatna rešenja su: Magento, WooCommerce, PrestaShop, Drupal, OpenCart, JigoShop… Sva ova rešenja su odlična i mogu podmiriti većinu potreba jednog internet trgovca.
Odluka o tome da li koristiti besplatna rešenja ili razvijati sopstveno rešenje, pre svega zavisi od proizvoda koje nudite. Naime, moguće je da vaš biznis zahteva neke specifične funkcionalnosti koje nisu podržane u besplatnim rešenjima (vrlo malo verovatno, ali moguće). Ono što ćete u obe varijante, svakako želeti je da vaša internet prodavnica bude, ne samo vizuelno atraktivna, već pre svega i funkcionalna, odnosno laka za korišćenje vašim budućim kupcima.
REGISTRACIJA PREDUZEĆA
Za obavljanje internet trgovine, kao jednog od oblika trgovine potrebno je biti registrovan kao privredno društvo ili preduzetnik. Procedura nije previše komplikovana i većinu radnji je moguće odraditi online. Sve informacije o tome kako registrovati preduzeće se mogu pronaći na sajtu Agencije za privredne registre. Pored ovoga, vaš specifičan e-commerce biznis može zahtevati posebne sertifikate i dozvole. Proverite kod nadležnih državnih organa i agencija, kako bi bili spremni za nesmetano poslovanje.
INTERNET PAYMENT GATEWAY (IPG)
Pouzdan i bezbedan sistem za online autorizaciju platnih kartica i drugih oblika internet plaćanja je verovatno najvažniji element od koga direktno može zavisiti uspeh vaše internet trgovine. Payment Gateway (IPG), veoma pojednostavljeno predstavlja ‘aparat za prihvat kartica’ vaše internet prodavnice. Naravno, dobar Payment Gateway nudi mnogo više. On smanjuje izgubljene prodaje tj. povećava ‘konverziju’ posetilaca u kupce, ubrzava i smanjuje inicijalne troškove integracije, daje vam stalni pristup podacima o vašim platnim transakcijama, nudi čitav niz alata za zaštitu od internet prevara itd.
U ovom izboru, bilo da razgovarate sa Bankom ili sa nezavisnim IPG-om, uvek posebno obratite pažnju na sledeće karakteristike: brzina transakcija, podrška za više valuta plaćanja, podrška za što veći broj kartica i ostalih metoda plaćanja, brza integracija, kvalitetna tehnička podrška, podrška za mobilne uređaje, postojanje i funkcionalnosti ‘portala trgovca’, alati za zaštitu od internet prevara, kao i funkcionalnosti za unapređenje internet prodaje. Više o funkcionalnostima dobrog Payment Gateway-a u nekom od narednih tekstova.
INTERNET RAČUN KOD BANKE
Pored svog poslovnog računa, koji ste otvorili prilikom registracije preduzeća, kao internet trgovac otvorićete i jedan zaseban (protočni) račun za potrebe vašeg internet biznisa. Taj račun otvarate u jednoj ili više banaka (u Srbiji postoji 5 banaka koje su licencirane za ove usluge), kao i drugim finansijskim ustanovama (npr. PayPal, Skrill i slično). Račun omogućava transakcije preko Interneta, tj. služi da se na njega prenose sredstva od prodaje ostvarene preko vaše internet prodavnice.
Otvaranje ovakvog računa nije uvek jednostavan posao. On uvek uključuje posebnu proveru tehničkih i poslovnih aspekata internet trgovca i njegovog biznisa. Ovo se posebno odnosi na novoregistrovana pravna lica ili ona koja nemaju nikakvu istoriju poslovanja u datoj banci. Upravo zato se događa da u postupku aplikacije trgovac bude odbijen ili pak dobije neodgovarajuće uslove od banke, i što je najgore, često ostane bez razumnog objašnjenja o tome zašto je odbijen.
Budite uvereni da ovaj česti nedostatak razumevanja između banaka i internet trgovaca nije rezervisan samo za našu zemlju. Isti problemi se sreću u državama sa mnogo razvijenijom internet trgovinom. Više o ovom problemu i načinima na koji se on rešava na drugim tržištima biće reči u jednom od sledećih postova.
OSTALI ELEMENTI
Pored navedenog, obratite pažnju i na druge važne elemente e-commerce biznisa, kao što su:
Verujem da će ova check lista možda na prvi pogled izgledati prekomplikovana za nekoga ko razmišlja o započinjanju internet prodaje. Međutim, to u stvari nije tako. Pogotovo kada se uporedi sa započinjanjem tradicionalnog biznisa. Svi koji su (kao i ovaj autor) imali prilike da osnivaju i vode klasične biznise u bilo kom segmentu industrije i bilo kojoj zemlji, složiće se sa tim….
Ali razlog za započinjanje e-commerce biznisa svakako nije to što je on jednostavniji, već to što nam on donosi nebrojeno mnogo prednosti. Više o tim prednostima, kao i o ostalim aspektima internet prodaje – u narednim tekstovima.